ילדים ותרופות פסיכיאטריות


יותר ויותר ילדים ובוגרים צעירים ואפילו פעוטות מאובחנים באבחנה פסיכיאטרית ונוטלים תרופות פסיכיאטריות. מרבית המרשמים הם ממריצים עבור בעיות קשב וריכוז (ADHD), אך מספר המרשמים של תרופות אנטיפסיכוטיות ואחרות גדל. זוהי מגמה המשקפת את השיווק האגרסיבי של חברות התרופות.
 

אין כלל מחקרים ארוכי טווח על ההשפעה של תרופות פסיכיאטריות לילדים. תרופות מרשם מסוימות אינן מאושרות ע"י ה- FDA לשימוש בילדים.
רק לאחרונה החל מדע הפסיכיאטריה לאבחן ילדים עם מחלות נפש: בעבר ילדים נחשבו כבעלי אישיות מתפתחת ולא היו כפופים לאותם קריטריונים כמבוגרים.

 

היקף הסיכונים במתן תרופות לילדים אינו ידוע, וחברות התרופות אינן כנות לגבי ההשפעות. לדוגמא, לקח שנים של לחץ לפני שתרופות נוגדות דיכאון נאלצו לשאת אזהרה כי הן יכולות לגרום להתאבדות, או אזהרות על תרופות לטיפול ב- ADHD כי הן עלולות לגרום להתמכרות ופסיכוזה.
 

בעיות התנהגותיות של ילדים הן אמיתיות מאוד, ומשפחות עשויות להזדקק לעזרה בהתמודדות איתן. עם זאת, הנסיון לפתור את הבעיות הללו עם תרופות מעלה סוגיות רציניות ביותר. בניגוד למבוגרים, לילדים אין את הזכות החוקית לסרב לתרופות. המוח והגוף אצל ילדים עדיין בתהליך של היווצרות והם פגיעים במיוחד. האישיות של הילד מושפעת מאד מהסביבה ומהתמיכה שהוא מקבל, מה שהופך אפילו את הנסיון להעריך את אופי בעיות ההתנהגות לקשה יותר. חלק מהמשפחות נמצאות תחת לחץ הולך וגובר להתחרות ולתפקד בבית הספר, וילדים רבים מוגדרים כבעלי "צרכים מיוחדים" ונאלצים להיעזר בתרופות. הגדרות אלו יכולות להביא לסטיגמה לכל החיים וליצור את הרושם כי הילד לא יכול להשתנות.
 

מה שמסבך את הבעיה היא העובדה שלפעמים ילדים עם בעיות התנהגות מקבלים תשומת לב שלילית וענישה או טיפול שונה כאשר הם מתנהגים בצורה בעייתית, מה שיכול בסופו של דבר לחזק את התנהגותם השלילית.
לפעמים ילדים יכולים להיות "מטופל מזוהה" של מערכת משפחתית אשר בעצמה זקוקה לעזרה כדי להשתנות. בעיות הילד יכולות לשקף בעיות משפחתיות.

 

בגלל גילם הצעיר, הזמן המועט יחסית אותו הם נוטלים את התרופה, החוסן הפיזי שלהם, ודרך חייהם המפוקחת, ילדים בדרך כלל מתאימים יותר להפחתה וגמילה מתרופות פסיכיאטריות. יצירת חלופות לעתים קרובות נעשית באמצעות ניסוי וטעייה: מענה לצרכים של ההורים, פתרון סכסוכים משפחתיים ושינוי הסביבה בה הילדים חיים. בעוד לחצים משפחתיים רבים הם כלכליים ונסיבתיים, שיפור כישורי ההורות וטיפול משפחתי הוכחו כיעילים ומועילים, כמו הרבה חלופות אחרות כגון דיאטה, פעילות גופנית, שינה, הומיאופתיה, ושהייה בטבע. 
 

לתיאום פגישת ייעוץ
פנייתך התקבלה